De betrokkenen bij onderhoud en woningverbetering

De eerst verantwoordelijke voor onderhoud en woningverbetering is uiteraard de eigenaar van de woning. Dit kan de bewoner zelf zijn of het is de verhuurder. Er zijn verschillende soorten verhuurders. Er zijn grote professionele bedrijven en kleine particuliere verhuurders. Een belangrijk deel van de Nederlandse woningvoorraad wordt beheerd door woningcorporties en gemeentelijke woningbedrijven. Zij zijn de zogenaamde ‘sociale verhuurders’, omdat ze met deze overheidsgeld werken en omdat ze geen winst mogen maken voor andere doelen dan voor de volkshuisvesting. Een niet onbelangrijke deel van de huur woningen is eigendoom van beleggers, zoals de diverse pensioenfondsen.

Bij verbetering van huurwoningen moet vooraf overleg gepleegd worden me de bewoners. Deze moeten goedkeuring geven aan de ingrijpende verbeteringswerken. Bij de uitvoerig van de werkzaamheden zal altijd rekening moeten woden gehouden met de afspraken die met de bewoners zijn gemaakt over de bescherming van hun bezittingen, over de vergoeding van schade die tijdens de uitvoering kan ontstaan en over de termijn van oplevering.

Bij de grote professionele verhuurders worden onderhouds- en woning- verbeteringswerken meestal begeleid door een eigen technische dienst. Die maakt de plannen selecteert de aannemer, heeft toezicht op het werk en beoordeelt de kwaliteit bij de oplevering. Soms is er ook en architect bij betrokken.

Eveneens belangrijk zijn het gemeenteljk bouw- en woningtoezicht en de nutsbedrijven. Zij beoordelen de kwaliteit van het werk op de grond van de eisen die de gemeentelijke bouwverordening stelt en ze stellen eisen aan de installaties op grond van de zogenaamde aansluitvoorwaarden voor gs, water en elektra. Sommige grote verhuurders hebben voor de kleinere onderhoudswerkzaamheden eigen vaklieden in dienst, die ingezet worden bij allerlei kleine reparaties (Bijvoorbeeld lekkages, tegelwerk, schilderwerk, hang- en sluitwerk)

Het werken in het ouderhoud vereist een speciale klantvriendelijke anpak. Niet iedereen die werkzaam is in de nieuwbouw is zonder meer geschikt voor het onderhoudswerk. Er zijn vakmensen nodig die van alle markten thuis zijn en bovendien gevoel hebben voor dit werk. Zefstanding werken en gevoel hebben voor service, regelmatig afspraken maken met bewoners en die ook stipt nakomen zijn eerste vereisten. De gemaakte rommel moet voor het eind van de werktijd worden opgeruimd en afgevoerd. Bij het vernieuwen van kozijnen in bewoonde woningen moet ‘s avonds elke woning weer glas- en waterdicht zijn.

    Dit bericht is geplaatst in Renovatie. Bookmark de permalink.

    Reacties zijn gesloten.